X
تبلیغات
رایتل

مشخصات آهنگ :آهنگ شامل  3 کروس و 3 ورس هست . مدت زمان آهنگ 3 دقیقه و 52 ثانیه هست زمان مناسبی است .


کروس 1 :

Chorus Saman Pi
دافا هاینو (High) رو همدیگه // یکی‌ توی آب یکی‌ رو تخت میده
ثابت شده تو مستی بم // اینا منو میخوان آخه تو هر جیبه

  Chorus Mojan YZ
منو بگردی صدی در میاد // که البته دلاره همه تجهیزات
کامله دافی همه تفریحاتو // تجربه میکنه با جمع منفیا


ورس 1 :

حرفای توی آلبوم سند نیست ، با مشت بعد از این // حالا به بد جلو میرم جا خوش تر از این
نمیبینی آخه پات خورد عرق ریخت // اوف کرس (Of Course) ترقی‌ میکنیو

موژان آهنگ رو خیلی مبهـم شروع میکنه . در اینجـا به نظر میاد که موژان داره خودش رو معـرفی میکنه و میگه که از ایـن به بعد با پشتکار و قدرت بیشتری میرم جلو و حرفهـایی که دربـاره ی من هست اصـلا ملاک نیسـت چون...(ادامه بیت بعدی)


نمی‌کشی آب حوض بعد از این // کار ماهم شده ساپورتو (Support) تشویق  // با دشمن افعی ، آلبوم کرست نیست؟
حالا شما می‌خوای باز دشمنم شیٔ؟ // با مشتی از ریگ با گرگ طرف شیٔ؟


از این به بعد با کس دیگه ای طرف هستی و اون آدم سابق نیست کار ما هم شده ساپورت و تشـویق دشمن که مثل افعی میمونه حالا با این تفاسیـر شما میخوای باز هم با من دشمن بشی با امکانـات کمی که داری (مشتی از ریگ) با کسی مثل من (گرگ) طرف بشی ؟؟ ( تا حالا دو بار لفظ آلبـوم در این آهنگ بکار رفته که میتونه 2 معنی داشته باشه که توضیح میدیم )


منو میبینی‌ که یاغی ام تو رپ // راه میرم رو ابرا جادوم هست تو دست
مینویسم چرا قانون از اونور // باتوم از رو قسط ، جاش رو دستون هست ؟


 منو میبینی که مثل یه آدمه یاغی روی رپ هستم و جـادوی من که همون رپ هستش توی دستم هست و با اون تا بالا بالا ها میرم و پـرواز میکنم . من به کـارم ادامه میدم ولی چرا حکومت (قانون) با کـار من مشکل داره و  داره من رو از این کار منع میکنه ( بیت دوم رو میشه سیـاسی تلقی کـرد چـون داره به مشکلات رپ تـو ایـران و مشکلاتش با حکـومت اشاره میکنه )


حالا توام بگو وطن ندارم // همه لقد میزنن که من نرم فرا تر
تو به جاسوسا بگو دیگه چرند نبافن // ماها امکانات نداریمو منم الانم


موژان میگه با این اوصـاف بدیهی هستش که بگی وطـن ندارم همه دارن برای پایین کشیـدن مـن هرکـاری رو میکنن که من بالاتر نرم و پیشرفت نکنم . به جاسوس ها و آدم هایی حرف بی ارزش میزنن بگید که دیگه حرف بیخود نزنن چون ما امکانات نداریم و من بـه سختی بـه اینجـا رسیـدم ( اشـاره به مشکلات خـارج از کشـور میکنه و سختـی هـایی که تـوی کـار دارن )


که دارم رپ میگم سره شب است درارم // قفل کردمو توی اتاق غزل تلاوت
میکنمو درس میدم روزا علف طبابت // تا که آروم بشی‌ نگه رجز برا من


که سره شبه و دارم براتون رپ مینویسم و درها رو  به روی خودم قفل کردم و مثل یک شاعر دارم غزل مینویسم و مثل یک دکتـر روزا علف (مواد مخدر) طبـابت میکنم و بهت میدم که با این کار آروم بشی و قصد رجـز خونی بـرای من نداشته باشی


همه هم شهری های من خزن سوا از // آره اونایی که رپ بازن کرست سرو وضع
توی تاریکی‌ منم مثه شبح شبا عکس // میگیرمو بعد میدم روی ورق شهادت


هـمـه ی هـم شـهـری هـای مـن بـه ایـن کـار نمـی خـورن و حـسـابـشـون بـا کسـایی کـه رپ بـاز هـسـتـن فـرق میـکـنـه .
 شـب هـا تـوی تـاریکی مثل شـبح ظـاهـر میشـم و روی ورق حرفهـای خـودم رو پـیـاده می کنم ( میدم روی ورق شهادت )


نقد کلی ورس 1 :

  فضای کلی ورس 1  خیلی تـاریـک و مبهـم بـود . کلا بـه طـور واضـح مشخـص نیست کـه مـوژان هـدفش تـوی ایـن ورس چیه. در 4 بیت اول کلمه ی "آلبوم" بکار رفته که میتونه این دو تـا معنی داشته باشه . یکی اینکه آلبوم اولی به معنای اینه که حرف ها و سخنان خودش رو باز کرده و البوم دومی هم بدین معناست که حرف های اصلیش تو این آهنگ رو به پایان رسونده یکی دیگه هم میتونه مثلا اشاره ای به عرفان خواننده ی رپ داشته باشه و یجوری خواشته باشه به اون تیکه بندازه . اگر بخوایم ورس موژان در این آهنگ رو کلی نگاه کنیم میبینیم که یه تکست کل کل داره و در این ورس بیشتر داره از کارهای خودش و شخص خودش میگه و از مشکلات و مسائلی که توی کارش داره صحبت میکنه . استنباط بهتری نمیشه از این ورس کرد چون واقعا مبهمه و کلمات بطور دقیقی بهم ربط داره . جالبه بدونید قبل از کنسل شدن پروژه ی آهنگ گرگ و میش این ورس ،  ورس اول اون آهنگ بوده . در کـل میشه گفت ورس اول تنـاسبی بـا اسم و موضـوع  و کـروس آهنگ نداره

کروس 2 :

Chorus Saman Pi
دافا هاینو (High) رو همدیگه // یکی‌ توی آب یکی‌ رو تخت میده
ثابت شده تو مستی بم // اینا منو میخوان آخه تو هر جیبه

  Chorus Mojan YZ
منو بگردی صدی در میاد // که البته دلاره همه تجهیزات
کامله دافی همه تفریحاتو // تجربه میکنه با جمع منفیا


نقد کلی کروس :

 در آهنگ چالیم 2 فقط کروس کار هست که آدم رو یاد آهنگ چالیم 1 میندازه . کروس به سبک پارتی کار شده و هیچ تناسبی با اصل آهنگ (3 ورس) نداره و بیشتر به کلیپ کار میخوره کروس با همکاری سامان و موژان خونده شده و هر دو قسمت کاملا واضحه . در این قسمت  سعی شده کارهایی که میکنن رو به زبون بیارن و به تصویر بکشن که موفق هم بودن


ورس 2 :

دمه دنیا گرم که تا حالاش حال داده // به منو دورو وری هامم 2تا بال داده
که بریم بالا ببینیمو آسمونو لمس کنیم // اینه پرنده ها سر صبحی سر حالیم


حسین ورس خودش رو طوفانی شروع میکنه . در این دو بیت قصد داره بگه که از دنیا ممنونه واسه اینکه تاحالا به کامش بوده و هرکـاری که دوست داشته کـرده ، هر چی خواسته بدست آورده و حتی تا آسمون ها بالا رفته و  (مثل پرنده ها) سـرحاله

همیشه سعی میکنیم خاص باشیم // اگه بدی دیدیم ولی با خوبی مون پاس دادیم
و این بوده داستان // اینجوری واس ما رفته جلو // اما این رویه آسفالت


  همیشه سعی کردیم خـاص باشیم و خودمون رو از بقیه جدا بدونیم . اگه از کسی بدی دیدیم ولی با کار خوبمون جواب اون بدی رو دادیم در ادامـه میگه داستـان مـا اینجـوری بـوده و به ایـن ترتیب رفته جلـو امـا کسـایی کـه دم از خیـابـون میزنن ...


گاهی اوقات نه جواب نمیده // اون که قلاده داشته خلاف نمیگه
از این لات الکی هام آدم کلافه میشه // یارو 6جیب می پوشه تو قیافه میره اااااه // خره به دمبه نمیره


از اینجا تیکه های نا محسوس حسین شروع میشه . میگه این کـارا دیگه جواب نمیده و قـدیمی شده اونی که قلاده داشته
 ( میتونه به رضا پیشرو باشه ) و زیر دست کسه دیگه ای بوده نمیتونه کار خلافی بکنه و ازش سر بزنه . حسین در بیت بعد عینا داره به سروش هیچکس اشاره میکنه و میگه که از این کسایی که دم از خیابونی بودن و  لاتی بازی میزنن در حالی کـه هیچی نیستن آدم حوصلـش سـر میره و حالـش بهم میخوره ،  طـرف از خیـابـون چیـزی نمیدونه ولی ...(ادامـه بیت بعـدی )

بعد میشینه خالی میره میگه تک بودیم و 10 نفرو زدیم کردیم زیره قمه
کلان رو ما گیره نمه // خیابون رفیقه منه // هر رو تو ما یکی کمه

با شروع این بیت استایل  حسین هم تند تر میشه ... ولی میاد از کاراش تعریف میکنه و میگه یه نفری 10 نفر رو زدیم

( کردیم زیر قمه ) و پلیس (کلان) هم روی ما زوم کرده و خیابون هم با ما رفیقه ( تا اینجا تیکه های نا محسوسش به سروش در آهنگ واقعی تـر از مستـنـد بـوده ) و هـر روز تـو مـا یکـی کمـه ( اشـاره ی مستقیم بـه بهـرام تـوی آهنگ خیـابـون داره )


خلاصه که حاجی فیلم هندیه // اما دورو وره ما نهههههه این فنتیه
همه خودشونن کسی بوی جلفی نمیده // هر خری نمیاد پیشمون زرتی بشینه


 اینجا یکم آهنگ و استایل آرومتر میشه و از اون تیکه ها کمتر هست و میگه همه ی اینایی که تاحالا گفتم مثل فیلم هندیه اما کسایی که دورو وره ما هستن اینجوری نیستن . همه خودشونن و ادای کسی رو در نمیارن و کارای مسخره (جلفی) نمیکنن و اینجوری نیست که هرکسی بیاد با ما دمخور بشه و پیشمون بشینه (میتونه به اعضای صامت اشاره داشته باشه)


لپه حرفو نمیشه خورد // ما با تو دوستای خوبی اصن (اصلا) نمیشیم چون
نسبته من به تو مثل آرد به الکه // این آرد الک میخواد این رسمه فلکه هه هه


 از اصل حرف نمیشه غافل شد و من و تو (کسایی که بهشون اشاره شد) نمیتونیم برای هم دوستای خوبی باشیم چون من و تو مثل آرد و الک میمونیم ، مـن الک و تـو آرد (این قسمت میتونه زیباترین بخش آهنگ باشه و تحلیل  مختلفی داشته باشه و به رابطش با سروش هیچکس هم اشاره داشته باشه) مـن صـافی تـو هستم و تـو برای کـارت بایـد از مـن رد بشینقد کلی ورس 2 :ورس حسین قویترین و کوبنده ترین ورس در اهنگ هستش . در این ورس تیکه های نامحسوس به خیلی از رپرای بزرگ انداخته شده و مطمئنا سروش هیچکس و بهرام در صدر این جدول هستن . تحلیل های زیادی درباره ی این ورس شده و هرکی یه نظری داشته ولی هیچکدوم از صاحب اثران به طور واضح نیومدن و شفاف سازی کنن . در قسمت های اشاره شده دیس به هیچکس کاملا احساس میشه و در قسمتی که میگه (هر روز تو ما یکی کمه) آدم رو یاد ورس 2 آهنگ خیابون از بهرام میندازه که این هم خودش جای بحث داره . کسای زیادی میتونن تو این اهنگ هدف قرار گرفته شده باشن مثل مهراد هیدن (گروه زدبازی) و بابک تیغه و عرفان ولی 2 نفر نام برده شده احتمال بیشتری دارن هدف خواننده تو این آهنگ . شایعاتی هم مبنی بر دیس سهند کوازی تو این آهنگ بوده که تکذیب میشه چون تو آهنگ خود گروه نمیان صاحب گروه رو دیس کنن . تمام هماهنگی های این آهنگ برای این فیت توسط خود سهند کوازی انجام شده با حسین و این شایعه رو تکذیب میکنه . تمام حرفهای ما هم از روی احتمال هستش برای همین نظرات بیشتر در این زمینه رو به شما می سپاریم .

کروس 3 :

Chorus Saman Pi
دافا هاینو (High) رو همدیگه // یکی‌ توی آب یکی‌ رو تخت میده
ثابت شده تو مستی بم // اینا منو میخوان آخه تو هر جیبه

  Chorus Mojan YZ
منو بگردی صدی در میاد // که البته دلاره همه تجهیزات
کامله دافی همه تفریحاتو // تجربه میکنه با جمع منفیا

ورس 3 :

اگه صبر کنی‌همه ترکیبارو // قاطی‌میکنمو واسه همه من گیلاس
میریزمو واسه اهل شهر سیگارو // خالی‌میکنمو ببین علفم چیکار
می‌کنه که با ماها دوست باشیو‌// آغوش وا کنی ما پول پارتی رو
راه میندازیم آمپول بازی رو // تا جون داری تو با دود چالیو
یه روز اسممو با جوشکاری رو // سردره شهرمون چارگوش آویزون
میکننو میگن آس بود هاجیتون // هر کی‌که شنید میگه آخ جون شارژ میشد
دیگه خسته از فوضولای پیرم که // پشت سرم هی‌میگن دروغهای بی ربط
زندگی‌مثه اروپای ریلکسه (Relax) // واسه همین بهتر از غروبای دیگست
برپا برجا کورو (Coru) داره میرقصه // لذت میبره از بوم بوم ای این رپ
یا که نعشه از شروع داره میرقصه // بد شکیه اگه دروغ باشه این تخت


سامان توی آهنگ رو به فضای پارتی میبره و آهنگ از حالت شاخ بازی در میاد . استایل سامان تا بیت 6 تقریبا آروم هست و از بیت5 تکست کمی به فضای شاخ بازیش بر میگرده و در بیت 7  استایل سامان هم تند تر میشه و کمی محکم تر میخونه 


نقد کلی ورس 3 :


با شروع با شروع ورس 3 کار به سمت پارتی میره و از مفهومی و شاخ بازی بودنش در میاد . استایل سامان چندان دلچسب نبود و تکستش هم  در حد قابل قبول بود  چندان از قدرت زیادی نه توی تکست کار و نه توی استایل خبری نیست و هم چنین از معنی و تیکـه انداختن خـاصی خبـری نیست . ورس سامـان تنهـا ورسی هست که کمی به کروس کـار ارتباط داره


بررسی فنی آهنگ :


توضیحاتی در مورد آهنگسازی ( Beat ) : آهنگ یه کار گنگ و پارتی بود و beat این کار تقریبا مناسب با این سبک بود . صداهای موجود در آهنگ مثل Hats , mettallics , Pas , Kick , Claps و ... مخصوصا در قسمت کروسها کاملا مناسب یه آهنگ پارتی بود و Pads و ملودی حاکم بر آهنگ + Kick و Bass در قسمت ورسها به آهنگ جو خشن میداد که مناسب با وجه دیگر آهنگ یعنی گـنـگ بود . Pads و Bass جدیدی در نیمه دوم ورسها دوباره حال و هوای ورسها رو عوض میکرد و جو Dance و پارتی آهنگ رو تشدید میکرد .استفاده از دو ملودی و Bass Kicks مختلف در ورسها و کروسها ، بر دو وجهی بودن آهنگ ( گنگ و پارتی ) تاکیید داشت . میکس و مستر : میکس و مستر آهنگ در کُل رضایتبخش بود ولی میتونست بهتر باشه و انتظـار بیشتری از مـوژان هم میرفت . در کل نمره ی 7.5 از 10 به میکـس و مستـر این آهنگ میتونه منصفانه باشه


بررسی کلی آهنگ :

فضا و سبک آهنگ  گنگ و پارتی هست . هر چند که از خبر ها و شواهد همه انتظار کاری پارتی داشتن اما در واقع بیشترین قسمت این کار رو فضای گنگ و شاخ بازی پر کرده بود و به جز توی کروس کار و اوایل ورس سامان مضمون آهنگ به پارتی نمیخوره . بی شک بهترین ورس چه از نظر استایل و چه از نظر مفهوم رو حسین داشت که خیلی عالی به رپ فارسی برگشت  و وزنه مهمی توی این آهنگ محسوب میشه بخصوص با تیکه هایی که انداخت موجب شد خیلی ها بحث ها بوجود بیاد که این نشان از قدرت یه نفر داره که با یه ورس موجب میشه خیلی ها به این فکر بیوفتن منظورش از تیکه ها چه کسی بوده . بعد از او  موژان تکست و استایل موژان قابل قبولی داشت اما از موژان انتظار بیشتری میرفت و میتونست اجرا و استایل بهتری داشته باشه و تکستش بیشتر به پارتی مربوط باشه . سامان کار رو بیشتر به سمت پارتی برد اما نسبت به حسین و موژان در سطح پایین تری قرار داشت . از اشکالات این کار میشه به ارتباط نداشتن ورس ها  به هم و کروس به ورسها  اشاره کرد . پس از شنیدن کروس اول در آهنگ شنونده منتظر شنیدن حرفهایی در مورد پارتی هست اما این اتفاق نمی افته همین در ورس ابلیس هم تکرار میشه که یه جورایی انگار جدا از آهنگ هست و مضمون کلی و تیکه هایی که انداخته کلا حال و هـوای دیگه ای داره . در کل آهنگ خیلی خوب و قابل قبـول بود و براشون آروزی موفقیت داریم .

%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%20%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA